Výhody a nevýhody freelancingu

„Užij si dovolenou,“ kolikrát já jsem si tohle letos v létě přečetla nebo to slyšela. A přitom jsem dovolenou neměla za poslední rok ani jednou. Spoustu lidí to zaráží – jakto, že ta Aki tolik cestuje? To nemusí chodit do práce? Nemusí být v kanceláři? A co si budem povídat, lidem to asi i leží v žaludku. Tak jsem se rozhodla napsat, jaké jsou výhody a nevýhody „freelancování“, digitálního nomádství, dodávání služeb agentuře a klientům „nadálku“ a nebo prostě jen hezky česky řečeno – vyděláváním si na volné noze.

Práce v marketingu, hlavně v tom onlinovém, tohle umožňuje. Práci máte kdekoli, kde si otevřete počítač. Jakto? Většina komunikace probíhá online a většina mé práce jakbysmet. Osobní kontakt s klienty je samozřejmě nevyhnutelný. Proto vždy, když jsem v Praze, což je pořád většina mého času, se věnuji schůzkám s klienty, workshopům, meetingům a různým akcím, kde mohu networkovat. Období, kdy v Praze nejsem se zase věnuji tzv. hluboké práci, tedy vymýšlím strategie, zařizuji fotky a posty, ale hlavně – píšu maily. Když je výživný den, může to být i 200 mailů denně.

Proč mail nic nepřekoná? Protože jsou věci, které si s klientem prostě musíte strukturovaně napsat po mailu nebo jeho alternativě, Basecampu, protože co je psáno, to je dáno. Moje zkušenost velí, že ať je klient sebemilejší a vaše komunikace sebeneformálnější, vždy je potřeba si vše napsat v mailu, a to především fixnout vaše a klientovo očekávání.

Ale zpátky k výhodám a nevýhodám freelancování. Výhody všichni chápeme – nulová potřeba vázat se k jednomu místu mi umožňuje cestovat, a to se v životě s reprezentantem ve vodním slalomu setsakramentsky hodí. V sezóně cestujeme za závody (Mrkněte třeba, jak jsme si užili Mistrovství Evropy ve slovinském Tacenu), mimo sezónu zase cestujeme za teplem třeba do Emirátů, protože na trójském kanálu v lednu prostě trénovat nechceš 🙂

A nevýhody? Zezačátku, když jsem najela na tenhle freelancerský režim, jsem se potýkala hlavně s „problémem“, že prostě nemáte pevnou pracovní dobu. Ono to vypadá idylicky, protože nemusíte sedět v kanclu 9 to 5. Na druhou stranu pokud to člověk nevezme pevně do rukou, může se stát, že se na mailu „seknete“ do noci a práce vám zasahuje do vašeho volného času, ve kterém by se „běžně zaměstnaný“ člověk práci nevěnoval.

Jak se mi povedlo to zmanagovat?

Nastavila jsem si 5 jednoduchých pravidel freelancingu, která dodržuji:

1. Facebook a Messenger nejsou místa pro práci

FB a Messenger jsou místa, kde komunikuji s přáteli a to v době, kdy chci relaxovat a jen tak se bavit, pro pracovní konverzace tu není prostor a aby nezasahovaly do času pro odpočinek. Pokud používáte Facebook „linkedinově“, to znamená, že statusy máte veřejně a přidáváte si do přátel vlastně kohokoli, protože to je potenciální business kontantakt, může se často stát, že vám chodí pracovní zprávy právě i tady. Pak je dobré všechny dotazy vodit do mailu a slušně to dotyčnému stručně vysvětlit.

2. Nemusím na maily odepisovat ihned, stačí proselektovat ty důležité

Není neslušné někomu neodpovědět hned po obdržení mailu. Nebo hned ten den. Důležité je mít o všech mailech ve schránce povědomí a číst je, aby něco důležitého neproklouzlo. Pak už jde jen o to rozhodnout, které maily je potřeba vyřizovat přednostně a pokud se priorita nějakého projektu změní, vězte, že klient zavolá nebo se jinak připomene. V tu chvíli se to stává prioritou i pro vás.

 3. Pokud někdo chce něco urgent, ať mi zavolá

To mluví samo za sebe 🙂 Je zkrátka potřeba klienty naučit, že nevisíte na mailu 24/7 a že máte třeba i schůzky s jinými klienty či nedejbože osobní volno. Systém: vše si pišme mailem, rychlé organizační poznámky SMSkou a největší urgenty si voláme je prostě pořád nejúčinější. Jsou klienti, kteří se neradi zdržují psaním mailů a vše vám vychrlí po telefonu, vy si musíte dělat poznámky a máte z toho head ache. Tomuhle je třeba se nepodřizovat a slušně je donutit vám to do mailu napsat. Není to jen pro vaše pohodlí ale hlavně pro případné reklamace v budoucnu. Co je psáno, to je dáno.

4. Odmítat práci není neslušné

Naopak. Dobrý manažer (i svého vlastního času) se pozná tak, že umí říct ne zakázce, na kterou nemá kapacitu. Odfláknout jiné zakázky jen, abych stihl všechno není ta správná cesta, je lepší mít méně spokojených klientů, kterým se můžeš věnovat tak, jak chceš, resp. adekvátně dle honoráře.

5. Nemusím se bát nastavit si out of office jen proto, že nemám „office“

Out of office není nemožný ani ve světě volnonožců. Na dovolenou či offline režim je ale potřeba klienty s dostatečným předstihem připravit, protže freelancer nemá kolegu, který by ho zastoupil.

 

Pokud někdo z vás o freelancingu uvažujete, máte z něj strach nebo si naopak říkáte, že by to mohlo být to pravé ořechové, doufám, že po tomhle článku už máte trochu jasněji. Budu ráda, když mi napíšete, jak to máte vy a co si o tom myslíte, ať tady do komentáře nebo do directu nebo do komentáře na Instagramu.